Kantata

„Kantata Dla 108 Polskich Męczenników II Wojny Światowej”

Wydarzenie pod patronatem Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, Wiceprzewodniczącego Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE), Metropolity Poznańskiego, Abp Stanisława Gądeckiego.

Prapremiera światowa: 24 listopada 2019r – Centrum św. Jana w Gdańsku.
Kierownictwo artystyczne: Marek Wojtasik i Paweł Paulus Mazur
Kierownictwo Muzyczne: Szymon Morus
Kompozytor: Szymon Chyliński
Libretto: Marek Wojtasik
Scenografia: Paweł Paulus Mazur
Wykonawcy: Orkiestra Kameralna PROGRESS w składzie symfonicznym, Gdański Chór Kameralny „441 Hz” (przygotowanie Anna Wilczewska), oraz soliści: Wanda Franek – alt, Michał Janicki – baryton, Paweł Zagańczyk – akordeon, Łukasz Perucki – skrzypce, Tomasz Podsiadły – reżyseria/recytacje, Szymon Morus – dyrygent, prowadzący – Konrad Mielnik

PRODUCENT: Fundacja „Transgressive Art” – Pomorska Inicjatywa Wspierania Młodych, Twórczych i Utalentowanych,
adres strony internetowej wydarzenia:

Partnerzy: Narodowe Centrum Kultury, Województwo Gdańskie, Miasto Gdańsk, Fundacja PZU,

Patroni medialni prapremiery: Radio Gdańsk, Dziennik Bałtycki, Program III Polskiego Radia, TVP Gdańsk, Portal internetowy Trójmiasto.pl, Gazeta Polska Codziennie, Gazeta Świętojańska, Radio Głos, Pomorze Kultury, E – teatr.

PRODUCENT: Fundacja „Transgressive Art” – Pomorska Inicjatywa Wspierania Młodych, Twórczych i Utalentowanych,
adres strony internetowej wydarzenia:

Partnerzy: Narodowe Centrum Kultury, Województwo Gdańskie, Miasto Gdańsk, Fundacja PZU,

Patroni medialni prapremiery: Radio Gdańsk, Dziennik Bałtycki, Program III Polskiego Radia, TVP Gdańsk, Portal internetowy Trójmiasto.pl, Gazeta Polska Codziennie, Gazeta Świętojańska, Radio Głos, Pomorze Kultury, E – teatr.

Opis wydarzenia

108 polskich męczenników, zamordowanych podczas II Wojny Światowej z nienawiści do wiary, zostało beatyfikowanych podczas Podróży Apostolskiej Jana Pawła II do Polski, w Warszawie 13 czerwca 1999r. W tym gronie są: trzej biskupi, dwudziestu sześciu kapłanów zakonnych, trzech kleryków, siedmiu braci zakonnych, osiem sióstr zakonnych i dziewięć osób świeckich. W liturgii kościelnej wspomnienie Błogosławionych 108 polskich męczenników z czasów II wojny światowej obchodzi się 12 czerwca.

Światowa prapremiera „Kantaty Dla 108 Polskich Męczenników II Wojny Światowej”, upamiętniła zarówno 80-tą rocznicę wybuchu II Wojny Światowej, jak i 20-tą rocznicę beatyfikacji 108 męczenników z czasów II Wojny Światowej. W warstwie scenograficznej, nawiązuje do twórczości jednego z największych scenografów polskich – Mariana Kołodzieja, który z 1 transportem trafił do Oświęcimia w 1940r. Do 1945 roku był jeszcze więziony w Buchenwaldzie, Sachsenhausen, Mauthausen-Gusen i Groß-Rosen. W 2019r. minęła 10 rocznica śmierci artysty.

Poprzez użycie oryginalnych środków ekspresji, projektując oryginalną wideo-wizualizację w oparciu o najnowsze technologie ale też żmudne rozrysowywanie kilkuset rysunków , konstruując przemyślane pod każdym względem libretto i muzykę do kantaty, zbudowaliśmy wydarzenie o szerokim kontekście kulturowym i społecznym. Przemawia ono zarówno do elitarnej publiczności o wysokich kompetencjach kulturowych, jak również skierowane jest do szerokiego, zróżnicowanego grona odbiorców.

Najlepszą recenzją wydarzenia – wypowiedź solisty, jednego z najbardziej utalentowanych barytonów młodego pokolenia
Michała Janickiego:

„Wczoraj w Nadbałtyckim Centrum Kultury miała miejsce światowa prapremiera Kantaty dla 108 Męczenników II Wojny Światowej. Jestem zaszczycony, że mogłem być ustami wypowiadającymi słowa osób zamordowanych męczeńsko. To dzieło, które dotknęło mnie osobiście, ale po koncercie wielokrotnie usłyszałem o wzruszeniu, jakie panowało też na widowni. Cisza wybrzmiewająca na koniec a potem natychmiastowe owacje są dla mnie najwyższą nagrodą za trud przygotowania tej niełatwej muzyki’’.

Wykonawcy

SZYMON MORUS

doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura. Założyciel oraz dyrektor artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku z powodzeniem koncertuje w Polsce i poza jej granicami. Tytuł magistra sztuki uzyskał w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka oraz dyrygentury symfoniczno-operowej prof.Wojciecha Rajskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną czy Filharmonią Bałtycką. W sezonie 2014/2015 pełnił funkcję dyrygenta-rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą „Czarnej Maski” Krzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło trójmiejskiej publiczności (Opera Bałtycka) oraz debiutując na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. W sezonach 2015/2016 i 2016/2017 dyrygent Opery Bałtyckiej w Gdańsku gdzie w listopadzie 2017 sprawował kierownictwo muzyczne nad światową premierą opery „Sąd Ostateczny” Krzysztofa Knittla, a w grudniu tego samego roku przygotował premierę baletu Piotra Czajkowskiego „Dziadek do orzechów”. W listopadzie 2018 wystąpił na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin Kompozytora. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Stale propaguje muzykę współczesną, dokonując szeregu prawykonań utworów polskich kompozytorów. Jest laureatem Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2016. Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane. Od października 2013 r. związany jako pedagog z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury symfoniczno-operowej.

 

ORKIESTRA KAMERALNA PROGRESS

to młody, dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez dyrygenta Szymona Morusa. Współtworzą go utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. O licznych sukcesach zespołu świadczy udział w znaczących wydarzeniach muzycznych nie tylko Pomorza, ale i całego kraju. Naczelną ambicją muzyków jest łączenie różnych Kultur, Narodów i regionów Polski. W kwietniu 2013 roku orkiestra wzięła udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim z dużym powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem niemieckie J.Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy A.Schonberga. W tym samym roku zespół uroczyście inaugurował otwarcie nowej sali koncertowej Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie prawykonując dzieło Karola Nepelskiego. Od początku swego istnienia Orkiestra współpracuje z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku biorąc udział w koncertach kompozytorskich organizowanych przez uczelnię. W trakcie swej pięcioletniej działalności Orkiestra Kameralna Progress występowała na licznych festiwalach muzycznych w Polsce takich m.in. jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku, Międzynarodowy Festiwal Kultury i Sztuki w Helu, Dobrodzień Classic Festiwal prezentując się w intrygujących interpretacjach muzyki klasycznej i rozrywkowej. Od początku swej działalności Orkiestra współpracuje z Telewizją Polską biorąc udział w widowiskach słowno-muzycznych transmitowanych na żywo m.in.: „Szukamy stajenki” do tekstów Jacka Kaczmarskiego, czy „Solidarność to znaczy jeden i drugi”. Szczególne miejsce w repertuarze Zespołu zajmuje muzyka współczesna, której promowanie jest naczelnym priorytetem jej dyrektora artystycznego. Orkiestra Kameralna Progoress dokonała licznych prawykonań utworów polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Agnieszki Stulgińskiej, Pawła Kwapińskiego, Artura Guzy, Karola Nepelskiego. W roku 2014 w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie dokonała prawykonania Opery Kaszubskiej Rebeka Michała Dobrzyńskiego do libretta Tomasza Fopke w ramach ogólnopolskiego roku Oskara Kolberga. Z Orkiestrą Kameralną Progress w roli solistów występowali m.in.: słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha – Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan Opera w Nowym Yorku – Miroslava Yordanova. Zespół brał również udział w nagraniach muzyki filmowej Bruno Lohengrena, oraz kolęd kaszubskich w aranżacji Macieja Bolewskiego. W lipcu 2015 roku nakładem wydawnictwa Acte Prealable ukazała się debiutancka płyta Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa z kompozycjami Elgara, Szostakowicza oraz Pendereckiego wysoko oceniona przez krytykę muzyczną. We wrześniu 2017 Orkiestra wzięła udział w nagraniach autorskiego albumu z muzyką Leszka Kułakowskiego. Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.

ORKIESTRA KAMERALNA PROGRESS

to młody, dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez dyrygenta Szymona Morusa. Współtworzą go utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. O licznych sukcesach zespołu świadczy udział w znaczących wydarzeniach muzycznych nie tylko Pomorza, ale i całego kraju. Naczelną ambicją muzyków jest łączenie różnych Kultur, Narodów i regionów Polski. W kwietniu 2013 roku orkiestra wzięła udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim z dużym powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem niemieckie J.Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy A.Schonberga. W tym samym roku zespół uroczyście inaugurował otwarcie nowej sali koncertowej Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie prawykonując dzieło Karola Nepelskiego. Od początku swego istnienia Orkiestra współpracuje z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku biorąc udział w koncertach kompozytorskich organizowanych przez uczelnię. W trakcie swej pięcioletniej działalności Orkiestra Kameralna Progress występowała na licznych festiwalach muzycznych w Polsce takich m.in. jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku, Międzynarodowy Festiwal Kultury i Sztuki w Helu, Dobrodzień Classic Festiwal prezentując się w intrygujących interpretacjach muzyki klasycznej i rozrywkowej. Od początku swej działalności Orkiestra współpracuje z Telewizją Polską biorąc udział w widowiskach słowno-muzycznych transmitowanych na żywo m.in.: „Szukamy stajenki” do tekstów Jacka Kaczmarskiego, czy „Solidarność to znaczy jeden i drugi”. Szczególne miejsce w repertuarze Zespołu zajmuje muzyka współczesna, której promowanie jest naczelnym priorytetem jej dyrektora artystycznego. Orkiestra Kameralna Progoress dokonała licznych prawykonań utworów polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Agnieszki Stulgińskiej, Pawła Kwapińskiego, Artura Guzy, Karola Nepelskiego. W roku 2014 w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie dokonała prawykonania Opery Kaszubskiej Rebeka Michała Dobrzyńskiego do libretta Tomasza Fopke w ramach ogólnopolskiego roku Oskara Kolberga. Z Orkiestrą Kameralną Progress w roli solistów występowali m.in.: słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha – Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan Opera w Nowym Yorku – Miroslava Yordanova. Zespół brał również udział w nagraniach muzyki filmowej Bruno Lohengrena, oraz kolęd kaszubskich w aranżacji Macieja Bolewskiego. W lipcu 2015 roku nakładem wydawnictwa Acte Prealable ukazała się debiutancka płyta Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa z kompozycjami Elgara, Szostakowicza oraz Pendereckiego wysoko oceniona przez krytykę muzyczną. We wrześniu 2017 Orkiestra wzięła udział w nagraniach autorskiego albumu z muzyką Leszka Kułakowskiego. Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.

ANNA WILCZEWSKA

Od 2008 roku jest pracownikiem Akademii Muzycznej w Gdańsku, w 2013 roku otrzymała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie dyrygentura. W 2013 roku rozpoczęła pracę w Szkole Muzycznej I i II st. w Gdańsku im. Feliksa Nowowiejskiego, gdzie została dyrygentem Chóru mieszanego „Cantilena”. Jest założycielem i dyrygentem Chóru Kameralnego „441 Hz”. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie dyrygentury prof. dra hab. Waldemara Górskiego. Odbyła studia w ramach programu Socrates Erasmus w Conservatoire National Superieur Musique et Danse w Lyon we Francji. Była dwukrotną laureatką nagród na Ogólnopolskich Konkursach Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2006, 2008), stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2008), nagrodzoną Sopocką Muzą dla Młodych Twórców (2011), medalem honorowym „Zasłużony dla kultury polskiej” (2014), wyróżniona stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2014, 2015). Specjalizuje się w wykonawstwie i badaniach nad repertuarem muzyki współczesnej. Wraz z Chórem Kameralnym „441 Hz” nagrała i wydała 2 płyty zawierające repertuar muzyki najnowszej: w 2012 roku została wydana płyta z Koncertu Serioso-Giocoso, zawierająca kompozycje współczesne, charakteryzujące się nowatorskim językiem muzycznym, a w 2014 nakładem wydawnictwa DUX ukazała się płyta CD „Modern Choral Masterpieces”. Z chórami, które prowadzi zdobyła liczne nagrody na prestiżowych festiwalach, m.in.: Grand Prix 12. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” w Sopocie (2016), Złote medale i zwycięstwa w kategoriach: muzyka współczesna oraz chóry kameralne na Międzynarodowym Festiwalu „Slovakia Cantat” w Bratysławie (2016), Grand Prix XIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Barczewie oraz nagroda dla najlepszego dyrygenta (2014), Grand Prix Ogólnopolskiego Festiwalu Pieśni Pasyjnej w Kielnie z Sopockim Chórem Kameralnym „Continuo”(2011), Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Adwentowej i Bożonarodzeniowej w Pradze wraz z Chórem Mieszanym Wydziału IV Akademii Muzycznej w Gdańsku (2010). W latach 2009-2012 była również dyrygentem Sopockiego Chóru Kameralnego „Continuo”, a w latach 2008-2010 Chóru Parafialnego „Lira” w Rumi.

ANNA WILCZEWSKA

Od 2008 roku jest pracownikiem Akademii Muzycznej w Gdańsku, w 2013 roku otrzymała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, w dyscyplinie dyrygentura. W 2013 roku rozpoczęła pracę w Szkole Muzycznej I i II st. w Gdańsku im. Feliksa Nowowiejskiego, gdzie została dyrygentem Chóru mieszanego „Cantilena”. Jest założycielem i dyrygentem Chóru Kameralnego „441 Hz”. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie dyrygentury prof. dra hab. Waldemara Górskiego. Odbyła studia w ramach programu Socrates Erasmus w Conservatoire National Superieur Musique et Danse w Lyon we Francji. Była dwukrotną laureatką nagród na Ogólnopolskich Konkursach Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2006, 2008), stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2008), nagrodzoną Sopocką Muzą dla Młodych Twórców (2011), medalem honorowym „Zasłużony dla kultury polskiej” (2014), wyróżniona stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2014, 2015). Specjalizuje się w wykonawstwie i badaniach nad repertuarem muzyki współczesnej. Wraz z Chórem Kameralnym „441 Hz” nagrała i wydała 2 płyty zawierające repertuar muzyki najnowszej: w 2012 roku została wydana płyta z Koncertu Serioso-Giocoso, zawierająca kompozycje współczesne, charakteryzujące się nowatorskim językiem muzycznym, a w 2014 nakładem wydawnictwa DUX ukazała się płyta CD „Modern Choral Masterpieces”. Z chórami, które prowadzi zdobyła liczne nagrody na prestiżowych festiwalach, m.in.: Grand Prix 12. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” w Sopocie (2016), Złote medale i zwycięstwa w kategoriach: muzyka współczesna oraz chóry kameralne na Międzynarodowym Festiwalu „Slovakia Cantat” w Bratysławie (2016), Grand Prix XIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Barczewie oraz nagroda dla najlepszego dyrygenta (2014), Grand Prix Ogólnopolskiego Festiwalu Pieśni Pasyjnej w Kielnie z Sopockim Chórem Kameralnym „Continuo”(2011), Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Adwentowej i Bożonarodzeniowej w Pradze wraz z Chórem Mieszanym Wydziału IV Akademii Muzycznej w Gdańsku (2010). W latach 2009-2012 była również dyrygentem Sopockiego Chóru Kameralnego „Continuo”, a w latach 2008-2010 Chóru Parafialnego „Lira” w Rumi.

GDAŃSKI CHÓR KAMERALNY „441 Hz”

powstał w 2006 roku z inicjatywy studentów gdańskiej Akademii Muzycznej. Na co dzień prowadzi aktywną działalność koncertową, promującą repertuar muzyki najnowszej. Odbył tournée koncertowe do Włoch i Niemiec. Jest laureatem nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach chóralnych: Grand Prix XII Miedzynarodowego Festiwalu Mundus Cantat w Sopocie, dwa Złote Medale oraz zwycięstwa w kategoriach: Muzyka współczesna oraz Chóry Kameralne na Międzynarodowym Festiwalu „Slovakia Cantat” w Bratysławie (2016), Złoty Dyplom i II W 2014 została wydana nakładem wydawnictwa DUX płyta zatytułowana „Modern Choral Masterpieces”. Owocem współpracy z Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku był udział chóru w premierze spektaklu teatralnego „Antyhona”, który został wystawiony w ramach Festiwalu Inny Wymiar- Wschód Kultury. W czerwcu 2016 roku odbył się koncert Jubileuszowy z okazji 10-lecia chóru w Centrum św. Jana w Gdańsku. Gdański Chór Kameralny 441 Hz pod dyr. Anny Wilczewskiej zajął 2 miejsce na prestiżowym 72 Międzynarodowym Festiwalu Liangollen w Wielkiej Brytanii, plasując się zarazem w czwórce najlepszych chórów świata. Finałowy występ konkursowy transmitowała na żywo telewizja BBC. Chór Kameralny „441 Hz” współpracuje z wieloma znakomitymi solistami m.in. towarzyszył amerykańskiemu wokaliście Bobby’emu McFerrinowi.

GDAŃSKI CHÓR KAMERALNY „441 Hz”

powstał w 2006 roku z inicjatywy studentów gdańskiej Akademii Muzycznej. Na co dzień prowadzi aktywną działalność koncertową, promującą repertuar muzyki najnowszej. Odbył tournée koncertowe do Włoch i Niemiec. Jest laureatem nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach chóralnych: Grand Prix XII Miedzynarodowego Festiwalu Mundus Cantat w Sopocie, dwa Złote Medale oraz zwycięstwa w kategoriach: Muzyka współczesna oraz Chóry Kameralne na Międzynarodowym Festiwalu „Slovakia Cantat” w Bratysławie (2016), Złoty Dyplom i II W 2014 została wydana nakładem wydawnictwa DUX płyta zatytułowana „Modern Choral Masterpieces”. Owocem współpracy z Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku był udział chóru w premierze spektaklu teatralnego „Antyhona”, który został wystawiony w ramach Festiwalu Inny Wymiar- Wschód Kultury. W czerwcu 2016 roku odbył się koncert Jubileuszowy z okazji 10-lecia chóru w Centrum św. Jana w Gdańsku. Gdański Chór Kameralny 441 Hz pod dyr. Anny Wilczewskiej zajął 2 miejsce na prestiżowym 72 Międzynarodowym Festiwalu Liangollen w Wielkiej Brytanii, plasując się zarazem w czwórce najlepszych chórów świata. Finałowy występ konkursowy transmitowała na żywo telewizja BBC. Chór Kameralny „441 Hz” współpracuje z wieloma znakomitymi solistami m.in. towarzyszył amerykańskiemu wokaliście Bobby’emu McFerrinowi.

WANDA FRANEK

Alt, ukończyła Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie profesor Jadwigi Rappé. W latach 2013-2015 była adeptką Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Na deskach tego teatru występowała w rolach Doroty w operze Cud albo Krakowiaki i Górale, Starej Niewiasty w Strasznym dworze w reżyserii Davida Pountneya pod dyrekcją muzyczną Andryi’a Yurkevicha, a także w rolach Arete i Ksieni w premierowej produkcji opery Eros i Psyche.
Artystka ma na swoim koncie występy w rolach Pani Quickly u boku Bryna Terfela w koncertowej wersji opery Falstaff w Royal Liverpool Philharmonic pod batutą Kirilla Petrenki, Mercedes w premierowej realizacji Carmen oraz Suzuki w Madamie Butterfly w Operze na Zamku w Szczecinie, Loli w Rycerskości wieśniaczej na inauguracji XIX Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Smetona w Annie Bolenie i Urszuli w operze Beata S. Moniuszki w Operze Krakowskiej, Myrtale w Thaïs oraz Staruszki w Kandydzie na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku, jak również Jadwigi w Strasznym dworze w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Wanda Franek jest znana z występów w repertuarze oratoryjnym. Nagranie Luctus Mariae P. Łukaszewskiego i Stabat Mater G. B. Pergolesiego z udziałem solistki zostało wyróżnione prestiżową nagrodą Fryderyk 2019 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.

MICHAŁ JANICKI

Baryton – urodzony w Łodzi. Ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopinaw Warszawie w klasie dr R. Gierlacha. Zadebiutował w 2017 roku w Operze Wrocławskiej jako student Bardos w „Cudzie mniemanym czyli Krakowiacy i Górale” W. Bogusławskiego z muzyką J. Stefaniego w reżyserii B. Wiśniewskiej. Kilka miesięcy później na Scenie Kameralnej Opery Narodowej zagrał Oniegina w operze P. Czajkowskiego „Eugeniusz Oniegin” w reżyserii R. Cieśli. W swoim emploi ma także role mozartowskie: Don Giovanniego i Hrabiego, które wykonuje na deskach Polskiej Opery Królewskiej w reżyserii R. Peryta. W tym roku wcielił się w kolejne postaci – Guglielma w operze mozartowskiej „Cosi fan tutte” i Serpolla w „Scene buffe” A. Scarlattiego w reżyseriach J. Stokalskiej. Na scenie Mazowieckiego Teatru Muzycznego występuje również w rolach operetkowych, tj. Notariusza Kisza w „Księżniczce Czardasza” I. Kalmara w reż. M. Znanieckiego, a w sezonie 2019/20 pojawi się w kolejnych rolach: Cascady i Kromova w „Wesołej wdówce” F. Lehara w reż. H. Konwińskiego. Koncertuje w Polsce i zagranicą z towarzyszeniem orkiestr pod kierownictwem wybitnych dyrygentów, takich jak: Kai Bumann, Łukasz Borowicz, Jurek Dybał, Ruben Silva, Kajsa Boström, Adam Banaszek, Marta Kluczyńska, Szymon Morus, Arif Dadashev, Grzegorz Wierus, Rafał Kłoczko, Grzegorz Brajnera, Dawid Runz. Z powodzeniem wykonuję repertuar nie tylko operowy czy operetkowy, ale także oratoryjno-kantatowy, a ostatnio również aranżacje pieśni na orkiestrę. Pracuje z wybitnymi pianistami kameralistami: m.in. z Lechem Napierałą, Laurą Kluwak-Sobolewską, Emilianem Madeyem, Katarzyną Rzeszutek, koncentrując swoją działalność artystyczną na popularyzacji mniej znanych pieśni polskich, niemieckich i rosyjskich. Umiejętności wokalne i interpretacyjne szlifował na kursach mistrzowskich m.in. maestro Siergieja Leiferkusa, damy Felicity Lott, maestro Marca Minkowskiego, maestro Ryszarda Karczykowskiego, Pierangelo Pelucchiego. Jest finalistą i laureatem ponad dwudziestu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wokalnych, m.in. I miejsca na XVI Międzyuczelnianym Konkursie „W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej”, Katowice, (2018), I miejsca na XI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Złote głosy” w Warszawie (2017), II miejsca na XX Międzynarodowym Konkursie Mikulasa Schneidera-Tarnavskiego w kategorii drugiej (mężczyźni urodzeni po 1982 r.) w Trnavie, Słowacja (2017), I miejsca na II Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” w Katowicach (2017), I miejsca i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie arii Mozarta na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (2016). Dwukrotny Stypendysta Ministra Kultury i Edukacji, tj. stypendium za wybitne osiągnięcia artystyczne i na działalność koncertową w ramach autorskiego pomysłu programowego „Muzyka Niepodległa”.

MICHAŁ JANICKI

Baryton – urodzony w Łodzi. Ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopinaw Warszawie w klasie dr R. Gierlacha. Zadebiutował w 2017 roku w Operze Wrocławskiej jako student Bardos w „Cudzie mniemanym czyli Krakowiacy i Górale” W. Bogusławskiego z muzyką J. Stefaniego w reżyserii B. Wiśniewskiej. Kilka miesięcy później na Scenie Kameralnej Opery Narodowej zagrał Oniegina w operze P. Czajkowskiego „Eugeniusz Oniegin” w reżyserii R. Cieśli. W swoim emploi ma także role mozartowskie: Don Giovanniego i Hrabiego, które wykonuje na deskach Polskiej Opery Królewskiej w reżyserii R. Peryta. W tym roku wcielił się w kolejne postaci – Guglielma w operze mozartowskiej „Cosi fan tutte” i Serpolla w „Scene buffe” A. Scarlattiego w reżyseriach J. Stokalskiej. Na scenie Mazowieckiego Teatru Muzycznego występuje również w rolach operetkowych, tj. Notariusza Kisza w „Księżniczce Czardasza” I. Kalmara w reż. M. Znanieckiego, a w sezonie 2019/20 pojawi się w kolejnych rolach: Cascady i Kromova w „Wesołej wdówce” F. Lehara w reż. H. Konwińskiego. Koncertuje w Polsce i zagranicą z towarzyszeniem orkiestr pod kierownictwem wybitnych dyrygentów, takich jak: Kai Bumann, Łukasz Borowicz, Jurek Dybał, Ruben Silva, Kajsa Boström, Adam Banaszek, Marta Kluczyńska, Szymon Morus, Arif Dadashev, Grzegorz Wierus, Rafał Kłoczko, Grzegorz Brajnera, Dawid Runz. Z powodzeniem wykonuję repertuar nie tylko operowy czy operetkowy, ale także oratoryjno-kantatowy, a ostatnio również aranżacje pieśni na orkiestrę. Pracuje z wybitnymi pianistami kameralistami: m.in. z Lechem Napierałą, Laurą Kluwak-Sobolewską, Emilianem Madeyem, Katarzyną Rzeszutek, koncentrując swoją działalność artystyczną na popularyzacji mniej znanych pieśni polskich, niemieckich i rosyjskich. Umiejętności wokalne i interpretacyjne szlifował na kursach mistrzowskich m.in. maestro Siergieja Leiferkusa, damy Felicity Lott, maestro Marca Minkowskiego, maestro Ryszarda Karczykowskiego, Pierangelo Pelucchiego. Jest finalistą i laureatem ponad dwudziestu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wokalnych, m.in. I miejsca na XVI Międzyuczelnianym Konkursie „W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej”, Katowice, (2018), I miejsca na XI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Złote głosy” w Warszawie (2017), II miejsca na XX Międzynarodowym Konkursie Mikulasa Schneidera-Tarnavskiego w kategorii drugiej (mężczyźni urodzeni po 1982 r.) w Trnavie, Słowacja (2017), I miejsca na II Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” w Katowicach (2017), I miejsca i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie arii Mozarta na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (2016). Dwukrotny Stypendysta Ministra Kultury i Edukacji, tj. stypendium za wybitne osiągnięcia artystyczne i na działalność koncertową w ramach autorskiego pomysłu programowego „Muzyka Niepodległa”.

PAWEŁ ZAGAŃCZYK

akordeon- jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którą ukończył z wyróżnieniem w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Laureat ponad dwudziestu konkursów akordeonowych. Koncertuje w Polsce i Europie – występował na Litwie, Słowacji, w Austrii, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Szwecji, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Paweł Zagańczyk koncertuje też na bandoneonie z niemieckiej manufaktury Uwe Hartenhauera. Występował obok znanych dyrygentów: Michała Nesterowicza, Maji Metelskiej, Jerzego Maksymiuka, Bohdana Jarmołowicza, Zygmunta Rycherta, Janusza Przybylskiego, Wojciecha Rajskiego, Tadeusza Dixy, Rafała Kłoczko, Szymona Morusa czy Ariela Ludwiczaka. Na swoim koncie ma wiele prawykonań muzyki współczesnej takich twórców jak: Krzesimir Dębski, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Stäbler czy Marek Czerniewicz. Paweł Zagańczyk współpracuje z jazzmanem i saksofonistą Adamem Wendtem, czego owocem jest płyta zatytułowana Acoustic Travel. Założył kwartet muzyczny Zagan Acoustic, z którym wykonuje muzykę improwizowaną, łączącą folk, jazz oraz muzykę poważną. Zarejestrowana została solowa płyta Tango, ukazująca ten gatunek w twórczości różnych kompozytorów. Zdobył wiele branżowych nagród: Zasłużony dla Kultury Polskiej, Pomorską Nadzieję Artystyczną przyznawaną przez Marszałka Województwa Pomorskiego, Nagrodę dla twórców kultury burmistrza miasta Pruszcz Gdański, Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta Miasta Gdańska, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.

ŁUKASZ PERUCKI

Skrzypce. Ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod kierunkiem prof. Konstantego Andrzeja Kulki i dr Karoliny Piątkowskiej-Nowickiej. Swoje umiejętności doskonalił również na kursach mistrzowskich m. in. u prof. Michaela Vaimana i Maxima Vengerova. Jest skrzypkiem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej oraz koncertmistrzem Orkiestry Kameralnej PROGRESS. Prowadzi żywą i wszechstronną działalność koncertową, obok występów solowych największą wagę przypisuje kameralistyce. Tę pasję realizuje m.in. współtworząc Kwartet Gdański, a także grając w wyjątkowym zespole Cuarteto Re!Tango.

ŁUKASZ PERUCKI

Skrzypce. Ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod kierunkiem prof. Konstantego Andrzeja Kulki i dr Karoliny Piątkowskiej-Nowickiej. Swoje umiejętności doskonalił również na kursach mistrzowskich m. in. u prof. Michaela Vaimana i Maxima Vengerova. Jest skrzypkiem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej oraz koncertmistrzem Orkiestry Kameralnej PROGRESS. Prowadzi żywą i wszechstronną działalność koncertową, obok występów solowych największą wagę przypisuje kameralistyce. Tę pasję realizuje m.in. współtworząc Kwartet Gdański, a także grając w wyjątkowym zespole Cuarteto Re!Tango.

TOMASZ PODSIADŁY

aktor, reżyser, pedagog, konferansjer. Miłością do sztuk scenicznych zarazili go dziadkowie – artyści śpiewacy Leokadia Borowska Podsiadły i Jerzy Podsiadły, związani zawodowo z Operą Bałtycką w Gdańsku. Swoją przygodę ze sceną rozpoczął jako czternastolatek grając w „Księciu i Żebraku” w reż. J. Killiana w Teatrze Miejskim w Gdyni. Jeszcze przed zdaniem matury wystąpił w spektaklach Adama Hanuszkiewicza, Andrzeja Wajdy i Waldemara Śmigasiewcza. To przesądziło o ścieżce zawodowej. Absolwent Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej. Związany z gdyńskimi scenami Teatru Miejskiego, Teatru Muzycznego a także gdyńskiego Centrum Kultury. To właśnie tam odkrył, że reżyseria daje mu wiele satysfakcji i spełnienia. Pokłosiem zmiany teatralnego frontu były: „Balladyna”, „O co biega ?”, „W małym dworku” czy „Sonata Belzebuba” w Gdyni a także spektakle na gdańskiej scenie operowej, takie jak „Madama Butterfly” czy „Poławiacze Pereł”. Dziś mówi o sobie:„Z wykształcenia jestem aktorem, jednak czuję się przede wszystkim reżyserem. Praca z mikrofonem i możliwość bezpośredniego kontaktu z publicznością dają mi wiele radości”.

Kontakt

Paweł Paulus Mazur – tel. 503-722-168
Marek Wojtasik – tel. 502-507-162
transgressiveart@wp.pl

KRS: 0000 357691
NIP: 587-168-18-91
REGON: 221034930